Bol.com brengt forse groei bij supermarktconcern Ahold Delhaize. Dat helpt de omzet, maar drukt de winstmarge. Die conclusie kun je trekken uit de jaarcijfers die het Nederlands-Belgische bedrijf woensdag publiceerde.
Het moederbedrijf van Albert Heijn, het Belgische Delhaize en een aantal grote Amerikaanse supermarkten zette afgelopen jaar 61 miljard euro om, bij een winst uit voortgezette activiteiten van 1,1 miljard euro.
Onderstaande tabel laat zien dat Nederland een sterke groeier is bij Ahold Delhaize, met een omzetgroei van 3,1 procent; dat is beter dan de prestaties in de Verenigde Staten en België. Ook de onderliggende winstmarges zijn in Nederland hoger dan in de VS en België.
Alleen in Centraal- en Oost-Europa was de omzetgroei hoger in 2016, met een plus van 8,1 procent.
Een nadere blik op de Nederlandse activiteiten leert dat online de grote groeimotor is: de online verkopen stegen in het vierde kwartaal van 2016 met 30 procent. Maar de groei bij bol.com levert wel een lagere winstmarge op. Exclusief bol.com lag de onderliggende winstmarge in Nederland op 5,4 procent, tegen 5 procent inclusief bol.com.
Bol.com heeft afgelopen jaar de omzetgrens van 1 miljard euro doorbroken. Medio 2016 gaf Ahold-topman Dick Boer aan dat bol.com nog niet winstgevend was.